Pohjois-Karjalan Ota puheeksi -kortit tueksi päihteiden käytön ja pelaamisen puheeksiottoon

Ota puheeksi -kortit on tarkoitettu kunta- ja järjestötoimijoille aikuisten päihteiden käytön ja raha- tai digipelaamisen puheeksioton tueksi. Kortteja voivat hyödyntää myös esimerkiksi seurakuntien, hyvinvointialueen ja yritysten toimijat.

Päihteistä voi puhua mahdollisimman varhain ennalta ehkäisevästi. Et tarvitse erityistä osaamista asiasta kysymiseen, inhimillinen kohtaaminen on tärkeintä. Puheeksiotto on ainoa tapa selvittää, vaikuttaako päihteiden käyttö tai pelaaminen ihmisen elämään ja terveyteen merkittävästi. Mitä varhaisemmin asioita otetaan puheeksi, sitä helpompaa muutosten tekeminen on. Neutraalilla asioiden puheeksi ottamisessa vähennetään myös päihteisiin liittyvää häpeän ja syyllisyyden leimaa.

Pohjois-Karjalan Ota puheeksi -kortit sisältävät: puheeksi ottamisen neljä askelta, alkoholin, nikotiinituotteiden, huumausaineiden, digipelien, rahapelien puheeksioton sekä läheisen huoli -osion. Korteista löytyy myös runsaasti linkkejä, joista löytyy lisätietoja muun muassa maakunnassa tarjottavasta avusta, tuesta, hoidosta sekä järjestöjen tarjoamista palveluista. Linkkien vuoksi kortit sopivat parhaiten sähköiseen käyttöön.

Pohjois-Karjalan Ota puheeksi -kortit on tuotettu Ennalta ehkäisevä päihdetyö Pohjois-Karjalassa-hankkeessa yhteistyössä EHYT ry:n kanssa.

Tutustu: Ota puheeksi -kortit Pohjois-Karjala

Ota puheeksi -kortit on kehitetty osana Kymsoten sote-rakenneuudistushanketta (monitoimialaisen yhdyspintatyön kehittämishanke) vuonna 2021, ja ne on työstetty yhdessä Kymenlaakson alueellisen ehkäisevän päihdetyön työryhmän kanssa.

Puheeksioton kortit on tähän mennessä laadittu Pohjois-Karjalan lisäksi Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Seinäjoen alueille.

EHYT ry järjestää Ota puheeksi -korttien käyttöön Päihteet ja pelaaminen puheeksi -koulutuksia, järjestö-, kunta- ja seurakuntatoimijoille.

Asiasanat

ehkäisevä päihdetyö,