Nuorisobarometri 2022: Nuorten arkeen liittyvät epävarmuuden kokemukset ovat vähentyneet

Viime vuosien kriiseistä huolimatta enemmistö nuorista kokee omaan arkeen liittyvää epävarmuutta ja turvattomuutta aiempaa vähemmän. Esimerkiksi oma toimeentulo, työn saaminen, terveys ja asuinympäristön turvattomuus huolettavat nuoria edellisvuosia vähemmän.

Vähentyneiden epävarmuuskokemusten lisäksi vuoden 2022 Nuorisobarometrin tuloksista voi havaita muitakin myönteisiä kehityskulkuja. Nuorten elämään tyytyväisyys on kääntynyt nousuun korona-ajan alun notkahduksen jälkeen. Nuorten yleinen elämään tyytyväisyys sekä tyytyväisyys ihmissuhteisiin, vapaa-aikaan, terveydentilaan ja taloudelliseen tilanteeseen olivat kevättalvella 2022 pääosin pandemiaa edeltävällä tasolla.

Vuoden 2022 Nuorisobarometrista, jonka teemana on nuorten resilienssi – kyky joustaa, mukautua ja palautua. Nuorisobarometria julkaisevat valtion nuorisoneuvosto ja Nuorisotutkimusseura.

Nuorisobarometrin haastattelut toteutettiin tammi–helmikuussa 2022, jolloin osa koronarajoituksista oli vielä voimassa. Lähes kaikki haastattelut toteutettiin kuitenkin ennen Venäjän Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyssodan alkamista.

Tutustu Nuorisobarometri 2022 tuloksiin Tietoanuorista.fi sivustolla