Lähellä.fi-verkkopalvelun ja Suomi.fi-Palvelutietovarannon (PTV) välinen integraatio valmistuu tämän syksyn aikana

Integraation valmistumisen jälkeen kaikki Lähellä.fi:hin ilmoitettu, Palvelutietovarantoon sopiva tieto siirtyy sinne automaattisesti.

Lähellä.fi:stä siirtyy Palvelutietovarantoon:
  • organisaation perustiedot sekä
  • Tukea ja apua– ja Harrastukset ja vapaa-aika -kategorioiden toimintailmoitukset, joilla on ilmoitettu pitkäkestoista toimintaa (ryhmät, kerhot, tukipalvelut jne)

Lyhytkestoiset tapahtumat eivät siirry Palvelutietovarantoon.

Mitä hyötyä Lähellä.fi:n ja Palvelutietovarannon integraatiosta on järjestöille?

Palvelutietovarannon integraation myötä tiedot viedään yhä kattavammin myös muualle: Palvelutietovarantoa hyödyntää tällä hetkellä yli 120 toimijaa, muun muassa:

Integraatio on yksisuuntainen, joten Palvelutietovarannon tiedot eivät siirry Lähellä.fi-palveluun.

Järjestö voi itse valita, kuvaako se palvelunsa Suomi.fi-Palvelutietovarantoon vai Lähellä.fi:hin. Tarvittaessa järjestö voi kuvata tietoja molempiin palveluihin, esimerkiksi palvelutietoja Palvelutietovarantoon ja tapahtumatietoja Lähellä.fi:hin.

Tarkista, että Lähellä.fi-palvelussa ilmoittamasi tieto on yhteensopivaa Suomi.fi-Palvelutietovarannon kanssa

Lähellä.fi-palvelussa ilmoitetun tiedon tulee tietyt ehdot, jotta se voi siirtyä Palvelutietovarantoon.

Tämän takia olemme tehneet pieniä tarkennuksia Lähellä.fi-verkkopalveluun toimijoiden ilmoittaminen tietojen pakollisuuksiin. Katso alta ohjeet ja tarkista, että ilmoittamasi tiedot ovat ajan tasalla ja yhteensopivat Palvelutietovarannon kanssa.

Tarkista ja päivitä seuraavat tiedot :

1. Tarkista, että Y-tunnus on kirjattu organisaatiosi tietoihin. Ainoastaan y-tunnuksensa täyttäneiden yhdistysten tieto siirtyy.

2. Tarkista, että yhdistyksellesi on merkitty enintään kaksi toimialaa.

3. Tarkista, että toimintailmoituksille on merkitty korkeintaan kaksi teemaa (eli mihin elämäntilanteeseen tai kiinnostuksenkohteeseen toiminta on tarkoitettu).

4. Tarkista, että toimintailmoitukselle on valittu vain yksi toiminnan tyyppi.

Haluatko kuulla lisää Lähellä.fi-verkkopalvelun ja Suomi.fi-Palvelutietovarannon (PTV) välisestä integraatiosta?

Ilmoittaudu 10.10. klo 17-18:30 järjestettävään Lähellä.fi-etäinfoon!

Infossa esittelemme Lähellä.fi-palvelua ja kerromme ajankohtaisinta tietoa Palvelutietovaranto-integraatiosta.

Ilmoittautumiset 9.10. mennessä: https://www.lahella.fi/infot-ja-koulutukset

Järjestöjen toiminnan kuvaaminen – Mahdollisuuksina Lähellä.fi ja PTV
Lähellä.fi – koulutukset ja infot

Lähellä.fi on valtakunnallinen verkkopalvelu, jossa järjestöt, seurat, yhdistykset ja yhteisöt voivat ilmoittaa kaikesta toiminnastaan, tapahtumistaan, avusta ja tuestaan sekä vapaaehtoistehtävistään.⁠ Palvelua ylläpitää ja kehittää Lähellä.fi-verkosto, joka koostuu aluetoimijoista ympäri Suomen. Palvelun voi ottaa käyttöönsä mikä tahansa yhdistys, missä tahansa päin maata.⁠

jLähellä.fi-palvelusta tiedot saadaan vietyä moneen paikkaan. Lähellä.fi tarjoaa rajapintoja ja leijukkeita, joiden avulla tiedot voidaan viedä esimerkiksi eri organisaatioiden nettisivuille, Eventz-palveluun, KnowYourHoods-palveluun ja erilaisiin tapahtumakalentereihin.