Digiraati Koronavilkku – digiosallisuus ei toteudu ilman rahaa

Juuan Ellinkulma on kaikille avoin kohtaamispaikka, jossa järjestetään monipuolista osallistavaa toimintaa niin liikunnan, musiikin kuin digitaitojen kohentamisen parissa. Helena Gröhn toimii Ellinkulmassa senioreiden digitreenien vapaaehtoisena vertaisohjaajana. Digitreenit pidettiin viimeksi maaliskuussa, jonka jälkeen korona pakotti treenaajat tauolle. Nyt syyskuussa ryhmä on taas alkanut kokoontua ja ensimmäisellä tapaamisella Helena esitteli noin kymmenelle paikalle saapuneelle naiselle Koronavilkun toimintaa.

Helena oli koonnut Koronavilkun toiminnasta tuhdin tietopaketin. Rauhalliseen tahtiin hän kävi läpi, mitä Koronavilkku tekee, mitä se ei tee ja vilkkuun liittyviä yleisimpiä kysymyksiä. Koronavilkku on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottama ja Solita Oy:n kehittämä koronavirustartunnan jäljitykseen käytettävä mobiilisovellus. Maksuton sovellus tuli ladattavaksi sovelluskauppoihin 31.8.2020 ja jo ensimmäisen vuorokauden aikana sitä ladattiin yli miljoona kertaa. Mikään sovellus ei varmasti ole koskaan saanut yhtä paljon palstatilaa kuin Koronavilkku. Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vilkun toiminnan esittelyä löytyi jokaisen median sivuilta.

Yksi yleisimmistä kysytyistä kysymyksistä on, kuluttaako koko ajan päällä oleva Bluetooth ylettömän paljon akkua? Helena kertoi on sovelluksen käyttävän Bluetooth Low Energy -bluetoothia, joka on kevyempi ja yksinkertaisempi tiedonsiirron tapa kuin Bluetooth Classic, eikä vie paljoa virtaa. Ihmisiä myös askarruttaa sovelluksen vaatima sijaintipalveluiden päälle kytkentä. Helena kertoi, että sovelluksen asentaminen vaatii sijaintitietojen hyväksymistä, mutta Koronavilkku ei käytä niitä.

Eräs rouva mietti, miten sovellus sitten ilmoittaa altistumisesta. ”Mitä jos se ruppee jossain tapahtumassa ääntelemmään?” hän arveli. Helena rauhoitteli, että vilkku ei rupea piippailemaan, vaan mahdollisesta altistumisesta tulee ilmoitus puhelimen näytölle.

Erästä paikalla olijaa askarrutti, että lehtitiedon mukaan osa Koronavilkun lataajista olikin ladattuaan heti poistanut sovelluksen. Johtuisiko se siitä, että vilkussa on jotain vikaa? Tämä on vilkun kehittäjien mukaan normaalia minkä tahansa sovelluksen kohdalla. Sovelluksia ladataan ja poistetaankin saman tien.

Koronavilkku näyttää vähän erilaiselta eri puhelimissa. Kaikkea eivät sovelluksen kehittäjät millään pysty tietämään etukäteen, joten sovellukseen tulee päivityksiä tarpeen mukaan. Helena korosti ryhmäläisille päivitysten tärkeyttä. ”Aina kun tulee päivitys, niin anna palaa.” Koronavilkku on kuitenkin hyvin suunniteltu helppokäyttöinen sovellus.

Lopuksi Helena auttoi ryhmäläisiä lataamaan Koronavilkun puhelimiinsa. Yhteen puhelimeen vilkkua ei saatu asennettua, koska puhelin oli sen verran iäkäs. Tämä voi tavallaan pakottaa ihmisen hankkimaan uuden puhelimen tai pahimmillaan synnyttää ulkopuolisuuden tunnetta, jos ei omista älypuhelinta ollenkaan.

Helena Gröhn asentaa puhelimeen koronavilkkua sohvalla istuen.
Helena Gröhn asentaa koronavilkkua

Ellinkulman tapaiset paikalliset kohtaamispaikat ovat äärimmäisen tärkeitä digiosallisuuden toteutumiseksi. Koronavilkku digitreeneihin osallistuneet naiset eivät olisi mistään saaneet asiantuntevaa tietoa ilman Helenaa. Netissä on hyvin suuri määrä tietoa Koronavilkusta ja on hankalaa löytää ne oikeat ja luotettavat vastaukset itseä askarruttaviin kysymyksiin. Tutussa ryhmässä naiset uskalsivat esittää kysymyksiä ja saivat apua sovelluksen lataukseen. Kuten Helena toteaa: ”Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on vain tyhmiä vastaajia.”

Ellinkulma kertoo nettisivuillaan olevansa kuntalaisten yhteinen olohuone. Ellinkulman toiminnan rahoittaa STEA (Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) ja yhteistyökumppaneina toimivat mm. Juuan kunta, SiunSote, Mielekäs ry ja Juuan evankelisluterilainen seurakunta.

Digiosallisuus ei toteudu vain vapaaehtoisten varassa. Tarvitaan tukirakenteita ja pysyvää rahoitusta paikallisille Ellinkulman kaltaisille ruohonjuuritason toimijoille ympäri Suomen. Järjestöjen työ maksuttoman digituen antajana on korvaamattoman tärkeää, sillä ilman sitä digitalisaatio eriarvoistaa ihmisiä entisestään.

Muokattu viimeksi: 24.09.2020