Toimisto-ohjelmat, työkaluja ja ohjelmia verkkotyöskentelyyn, kuvapankit

Sivustolta löydät ilmaisia ohjelmia ja verkkotyökaluja, joista voi olla hyötyä järjestötoiminnan eri osa-alueilla. Joissain ohjelmissa perusversio on maksuton, mutta kehittyneemmistä ominaisuuksista peritään pieni maksu. Ilmaisversioillakin pääsee usein tarpeeksi pitkälle. Paljon ohjeita eri ohjelmien käyttöön löydät myös esimerkiksi YouTubesta.

Sivuilta löydät myös maksuttomia kuvapankkeja ja vinkkejä ja työkaluja verkkotyöskentelyyn ja fasilitointiin.

Toimistotyöhön

Tiedostojen luonti, jakaminen ja säilyttäminen pilvipalveluissa helpottaa yhteistyöstämistä. Pilvipalvelut on nimitys verkkopalveluille, joissa useat käyttäjät voivat työstää ja tallentaa tietoa ajasta ja paikasta riippumatta.

Google Drive

Google Drive -palvelussa voi luoda, muokata ja jakaa esim. tekstiasiakirjoja, laskentataulukoita, esityksiä, piirroksia ja kyselylomakkeita. Tarvitset Google -tilin käyttääksesi Driveä.
Google tilin voit luoda tästä linkistä
Tutustu Google Driveen tästä linkistä

Googlen ilmaistyökalut:

Google Slides – yhdessä muokattavat diat
Tutustu Google Slides
Google Docs –yhdessä muokattavat dokumentit:
Tutustu Google Docs
Google Sheets
– yhdessä muokattavat taulukot
Tutustu Google Sheets
Google Keep – muistiinpano- ja organisointiohjelma, jolla voi tehdä myös äänimuistiinpanoja. Ohjelma litteroi muistiinpanon automaattisesti.
Tästä linkistä löydät yleiskatsauksen Keepiin

LibreOffice ja TechSoup

LibreOffice on ilmainen suomenkielinen toimisto-ohjelmisto, joka tarjoaa välineet tekstinkäsittelyyn ja taulukkolaskentaan sekä esitysgrafiikan, vektorigrafiikan, tietokantojen ja matemaattisten kaavojen tekemiseen ja käyttämiseen. Jos yhdistyksesi ei halua käyttää Microsoftin ohjelmia, LibreOffice tarjoaa ilmaiseksi hyvin samaan tapaan kuin Word tai Excel toimivan tekstinkäsittelyn ja taulukkolaskennan.
LibreOfficen lataaminen ja tuki käyttöön löytyvät tästä linkistä

TechSoup
on voittoa tavoittelematon organisaatio, jonka kautta kansalaisjärjestöt ja säätiöt voivat saada laadukkaita IT-ohjelmistoja lahjoituksina.
Lisätietoa ohjelmistoista löydät tästä linkistä

PDF tiedostojen muokkaaminen ja tiedostojen siirto

DocHubissa voit muokata PDF tiedostoja ja luoda sähköisen allekirjoituksen.
Voit kirjautua palveluun Google tai DropBox tileillä.
Kirjaudu DocHubiin tästä linkistä

Foxit PDF Reader on ilmainen ohjelma PDF-tiedostojen katselemiseen, muokkaamiseen ja tulostamiseen. Foxit Readerilla voit mm. allekirjoittaa PDF muotoisen dokumentin.
Lataa FoxitReader tästä linkistä

Drop Box sovellus mahdollistaa tiedostojen synkronoinnin useiden eri laitteiden välillä. Tiedostoja on myös helppo jakaa muiden kanssa. Ilmaisversiossa saat kaksi gigabittiä tallennustilaa.
Tästä linkistä voit luoda Drop Box -tilin

WeTransfer-palvelussa voit lähettää ilmaiseksi kaksi gigatavua tiedostoja kerralla 20:lle vastaanottajalle tai palvelussa luodun linkin kautta niin monelle kuin haluat.
WeTransfer löytyy tästä linkistä

Ohjelmia sujuvaan toimintaan

Opas virtuaalisten työpajojen järjestämiseen
Maaseutuverkoston julkaisema opas

Palaverin sopiminen verkossa ja etäneuvottelut

Ohjelmien ajantasaiset käyttöehdot kannattaa tarkastaa ohjelman verkkosivuilta. Muutokset mahdollisia,

Doodle on verkkokalenteri, jonka avulla voit sovitella kokousaikatauluja usean osallistujan kesken. Ohjelmassa voit ehdottaa eri kokousaikoja, kutsua osallistujia ja lähettää heille linkin, jonka kautta he voivat valita sopivan ajan.
Doodle löytyy tästä linkistä

Microsoft Teams on keskustelupohjainen ryhmätyöväline. Sillä pystyy pitämään videokokouksia ja se sisältää myös useita Office 365 -palveluita, kuten pikaviestintää ja dokumenttien hallintaa.  (Microsoft on lopettanut Skype for Businessin tuen, joten sen käyttäjien on siirryttävä käyttämään Teamsiä)
Microsoft Teams löytyy tästä linkistä

Jitsi Open Knowledge Finlandin tarjoama maksuton videoneuvottelupalvelu, jossa kuka vain saa järjestää 2-200 henkilön välisiä videokokouksia.
Kokoushuoneen perustamiseen ei vaadita mitään tunnuksia.Kokouksia ei tallenneta, keneltäkään ei kerätä kirjautumistietoja, eikä kokoushuoneesta jää mitään jälkeä palvelimelle sen päätyttyä.
Jitsin suomalainen palvelu löytyy täältä
Lisätietoa palvelusta

Google hangouts mahdollistaa viestit sekä ääni- ja videopuhelut.  Myös näytönjako mahdollista. Videokeskustelussa voi olla 10 ( ilmainen) tai 25 ( osallistujaa.) Ei vaadi sovellusten asentamista. Toimii suoraan tietokoneen selaimessa. Vaatii gmail-tunnukset.
Löydät Google Hangoutsin täältä

Skypen videokeskustelusovellus mahdollistaa kymmenen henkilön maksuttomat videopuhelut mobiililaitteella, tabletilla tai tietokoneella. (Skype-kontakteille soittaminen Skypessä on aina ilmaista. Matka- tai lankapuhelimeen soittaminen kuitenkin edellyttää Skype-saldoa tai paketin, kts. ohje ”puhelun soittaminen Skypessä”.
Lataa Skype tästä linkistä
Ohjeet puhelun soittamiseen Skypessä

Projektinhallinta ja yhteistyöskentely

Maksuttomia sovelluksia virtuaalifasilitoinnin tueksi
Innokylään koottuja erilaisia maksuttomia virtuaalisia sovelluksia, joita voi esimerkiksi käyttää osana työpajaa, kun halutaan koota esimerkiksi osallistuilta ideoita tai tehdä yhteenvetoja osallistujien ajatuksista. Esittelyssä mm.

• AnswerGarden – yhteiskäyttöinen sanapilvi
  • Flinga  – suomalainen sovellus, joka mahdollistaa yhteisöllisen työskentelyn, keskustelun ja muistiinpanot.
  • Jamboard – Jamboard tarjoaa jaetun taulun, johon useat henkilöt pystyvät samaan aikaan päivittämään sisältöä.
  • Miro – verkossa toimiva yhteistyöttä tukeva valkotaulu, jonka avulla hajautetut ryhmät voivat työskennellä tehokkaasti yhdessä digitaalisten muistilappujen kanssa.
  • MURAL – visuaalisen yhteistyön digitaalinen työtila
  • Mentimeter – vuorovaikutteinen työkalu, jolla voi koota tietoa osallistujilta suorilla kyselyillä, tietokilpailuilla, sanapilvillä, kyselyillä tai monilla muilla ratkaisuilla.
  • Padlet – helppokäyttöinen interaktiivinen seinä, jolla voi toteuttaa erilaisia tehtäviä tai ryhmätöitä.

Trello projektinhallinta ohjelma työryhmätyöskentelyyn.Trello -ohjelmassa on virtuaalinen seinä (board), jolle luodaan listoja (lists). Listoihin tehdään kortteja (cards), joihin luodaan mm. tarkistuslistoja ja äänestyksiä, määritetään tavoitepäivämääriä ja lisätään liitetiedostoja. Tauluja voidaan käyttää tiimityön välineinä, niin että kortteihin voidaan merkitä ketkä tiimistä kuuluvat mihinkin osatehtävään. Maksuton Trello palvelu tukee maksimissaan 10 käyttäjää jokaisella taululla.
Trello löytyy tästä linkistä

Kahoot  on selainpohjainen kysely- ja visailusovellus. , jolla  laatia helposti erilaisia pelillisiä kyselyitä ja visailuja älypuhelimellä tai tietokoneella.
Kahoot Google play-kaupassa
Kahoot.com
Kahoot käyttöhje
Samankaltainen kyselysovellus on  Quizziz

Slackissä voit keskustella, viestitellä ja jakaa tiedostoja. (Vähentää sähköpostin määrää)
Tästä linkistä löydät Slackin (englanninkielinen)

Tiedotus ja markkinointi

Monien järjestöjen tärkeimpiä tiedotuskanavia ovat Facebook ja nettisivut sekä sisäiseen tiedotukseen luodut Whatsapp ryhmät. Markkinointiin voit käyttää myös esim. blogia.

Tästä linkistä pääset Google Bloggeriin

Nettisivujen tekoon

WordPress on sisällönhallintaohjelmisto verkkosivujen luontiin ja ylläpitoon. WordPress.org Suomi sivulta löydät itseasennettavan uusimman WordPress version. Sivusto on suomenkielinen, mutta asennusopas on vain englanniksi.
Tästä linkistä voit ladata WordPressin
WordPress -verkkosivut haltuun-verkkokoulutuksen tallenne Dikata-hankkeen sivuilla
Osa 1 | Osa 2 I Osa 3

Wix on helppokäyttöinen aloittelijalle sopiva nettisivutyökalu. Wixiin voi luoda tilin tai kirjautua Google- tai Facebook tilillä.
Tästä linkistä voit kirjautua Wixiin

Weebly kotisivukoneella voit tehdä verkkosivuston, blogin tai verkkokaupan. Weeblyn käyttäjä ei tarvitse webhotellia. (Webhotelli on nettisivujen julkaisemista varten vuokrattava palvelu, jonka asiakas saa käyttöönsä palvelintilaa nettisivujaan varten.)
Weeblyn löydät tästä linkistä

Striimaus

Striimausta varten tarvitset YouTube tilin.
Tästä linkistä voit luoda YouTube tilin

Striimaus on helpointa verkkokameralla. Striimattuja luentoja tai muita tallenteita voit jakaa linkin avulla jälkikäteen myös niille, jotka eivät pääse paikalle varsinaiseen tilaisuuteen ja saat tilaisuudellesi suuremman yleisön. Saavutettavuusdirektiivin mukaan uudet videot on tekstitettävä 14 vuorokauden kuluessa striimaamisesta, jos järjestö saa toimintaansa julkista avustusta yli puolet budjetistaan.
Ohje striimaamiseen verkkokameralla löytyy tästä linkistä

Ilmaisia kuvia

Netistä löytyy useita ilmaisia kuvapankkeja, joista löytyy kuvituskuvia erilaisiin sisällöntuotannon tarpeisiin.

Kuvia Suomesta -kuvapankki
Pixabay -kuvapankki
Unsplash -kuvapankki
Gratisography -kuvapankki
Pexels -kuvapankki

Canva
on graafisen suunnittelun sivusto, jossa on sekä ilmaista että maksullista sisältöä. Canvassa voit tuottaa verkkosisältöjä tai painettuja sisältöjä, kuten julisteita, mainoksia tai FB-postauksia.  Canvaan voit rekisteröityä FB- tai Google tilillä tai sähköpostilla.
Tästä linkistä pääset Canva -sivustolle

Lumen5 videotyökalulla teet helposti omasta sisällöstäsi videon valittavina oleviin valmiisiin teemoihin. Voit kirjautua Facebook -tunnuksilla tai luoda tilin.

Tästä linkistä pääset Lumen5 sivulle

Lumen5 ohjesivu

Tietoturvan perusohjeita

Jokainen on velvollinen huolehtimaan tietoturvasta. Tietoturvan perusasioita on pitää laitteiden virustorjunta ajan tasalla. Olipa yhdistys iso tai pieni, työntekijöille on hyvä laatia tietoturvaohjeistus. Jos huomaat tietoturvaongelmiin viittaavia asioita, ota yhteys asiantuntijaan.

Esimerkki tietoturvaohjeistuksesta turvatieto.wordpress.com -sivuilla
YLEn digitreenien tietoturva -sivu
Kodin kyberopas -pdf. julkaisun voit ladata tästä linkistä

Tietotekniikkataidot haltuun! – verkkokoulutuksia eri aiheista