Joensuulainen yhdistys – lähde mukaan käynnistämään vertaisohjattua liikuntatoimintaa! Ilmoittaudu mukaan 31.3. mennessä

Vertaisohjaajatoimintamallin luominen on yksi ikäihmisten liikuntaneuvonta Joensuussa -hankkeen toimenpiteistä. Vertaisohjatussa toiminnassa ohjaaja pääsee ohjaamisen ohessa itse harrastamaan samanikäisten ja -henkisten ihmisten kanssa.

Tavoitteena on kouluttaa 20 vertaisohjaajaa keväällä 2024 ja tukea yhdistyksiä käynnistämään vähintään viisi vertaisohjattua liikuntaryhmää lukuvuodelle 2024–2025.

Kutsumme joensuulaisia yhdistyksiä ilmoittamaan innokkaita ikäihmisiä mukaan maksuttomaan vertaisohjaajakoulutukseen.

Mitä yhdistys saa?

Vertaisohjaajakoulutus on yhdistykselle ja osallistujalle maksuton. Koulutus sisältää kolme viiden tunnin koulutuspäivää, joihin sisältyy kahvi- ja välipalatarjoilu. Vertaisohjaajat saavat käyttöönsä Ikäinsitituutin VertaisVeturi -koulutusmateriaalin, joka sisältää muun muassa valmiita harjoitusohjelmia ryhmien käyttöön. Lisäksi koulutetuille vertaisohjaajille järjestetään verkostotapaamisia lukuvuoden 2024–2025 aikana. Vertaisohjaajien verkostotapaamisissa jaetaan kokemuksia ja hyviä käytänteitä sekä tarjotaan täydennyskoulutusta liikunnan ohjaamiseen.

Joensuun liikuntapalvelut tukevat vertaisohjaajatoimintaan mukaan lähteviä yhdistyksiä tarjoamalla vertaisohjatuille ryhmille maksuttoman vuoron kunto- tai liikuntasalista (enintään 2 h/vko) lukuvuodelle 2024–2025. Lisäksi koulutuksen käyneet vertaisohjaajat saavat käyttöönsä maaseutualueen seniorikortin maksutta vuodeksi.

Mihin yhdistys sitoutuu?

Koulutukseen osallistuneet yhdistykset sitoutuvat käynnistämään vähintään yhden vertaisohjatun liikuntaryhmän lukuvuodelle 2024–2025. Yhdistyksen vastuulla on liikuntaryhmän perustaminen ja ryhmästä tiedottaminen sekä toiminnan koordinointi.

Liikuntaryhmän tulee kokoontua säännöllisesti, vähintään 20 kertaa aikavälillä 1.8.2024-31.5.2025. Liikuntaryhmän tulee olla osallistujalle maksuton sekä avoin myös yhdistyksen ulkopuolisille jäsenille. Yhdistyksen jäsenet voivat kuitenkin olla ilmoittautumisjärjestyksessä etusijalla.

Mikäli yhdistyksellä on jo liikuntatoimintaa, voi koulutusta hyödyntää myös näiden ryhmien ohjauksen kehittämiseen. Vertaisohjatut ryhmät ovat yhdistysten alaista toimintaa ja täten niissä pätee yhdistyksen omat vakuutuskäytänteet.

Koulutuksen tiedot ja ilmoittautuminen

Kevään 2024 koulutus toteutetaan yhteistyössä Pohjois-Karjalan liikunta ry:n kanssa ja koulutus pidetään Itä-Suomen liikuntaopistolla (Länsikatu 15, 80100 Joensuu). Koulutuspäivät ovat maanantai 15.4. klo 12–17 ja tiistai 16.4. klo 12–17. Kolmas koulutuspäivä sovitaan huhtikuun tapaamisessa.

Ilmoittaudu mukaan 31.3. mennessä ilmoittautumislomakkeella: https://link.webropolsurveys.com/S/E7A91B1F8D992FE2 Yhdistys voi ilmoittaa samalla lomakkeella 1-3 henkilöä. Mukaan valituille yhdistyksille ilmoitetaan myönnettyjen koulutuspaikkojen määrä huhtikuun alussa.

Lue lisää joensuu.fi/liikuntaneuvonta

Lisätietoa: