LÄHISUHDEVÄKIVALTA

Lähisuhdeväkivalta voi koskettaa ketä tahansa elämän varrella.  Väkivalta voi olla fyysistä, henkistä tai seksuaalista sekä myös laiminlyöntiä tai perustarpeiden tyydyttämisen estämistä.

Väkivallan tekijä voi olla nykyinen tai entinen kumppani, vanhempi, lapsi, muu lähisukulainen tai läheinen. Apua on tarjolla. Älä jää tilanteen kanssa yksin!

Pohjois-Karjalan kriisikeskus

Kriisikeskus palvelee erilaisiin elämän ongelmatilanteisiin joutuneita asiakkaita. Kriisikeskuksella työskentelee tehtävään koulutettuja ammattihenkilöitä sekä puhelinauttamiseen koulutettuja vapaaehtoisia tukihenkilöitä (päivystäen valtakunnallisessa kriisipuhelimessa). Lyhytkestoinen kriisiapu on asiakkaille maksutonta ja halutessaan asiakas voi saada palveluja myös nimettömänä.

Rikosuhripäivystys
Rikosuhripäivystyksen (RIKU) tarjoaa matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita rikoksen uhreille ja heidän läheisilleen.

Perheidenpaikka ry

• Tukiasuntotoiminta
    Perheidenpaikalla on käytössä tukiasunto Outokummussa, jota voidaan vuokrata ja tarjota tukea tarvitseville lapsiperheille ja nuorille tai äidille ja vauvalle. Tuen tarve määräytyy jokaisen yksilöllisten tarpeiden mukaan. Tukiasunnossa voi olla päiväasiakkaana tai pidempiä jaksoja.

SIUN SOTE

• Joensuun turvakoti
    Jos pelkäät itsesi tai lapsesi puolesta, voit tarvita turvakodin palveluja. Turvakoti on tarkoitettu kaikille lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille ikään, sukupuoleen, kotikuntaan tai erityistarpeisiin katsomatta. Voit tulla turvakodille joko yksin tai yhdessä lastesi kanssa. Turvakodille ei tarvitse erillistä lähetettä, ja se on maksuton palvelu.

Valtakunnalliset puhelin- ja chat-palvelut

Kriisipuhelin
MIELI Suomen Mielenterveys ry tarjoaa keskusteluapua vaikeassa elämäntilanteessa olevalle 24/7 suomen kielellä. Palvelulla myös ruotsinkielinen ja arabiankielinen puhelinpalvelu. Arabiankieliselle linjalle voi soittaa myös englanniksi.

Nollalinja-puhelinpalvelu
Maksuton puhelinpalvelu auttaa kaikkia, jotka ovat kokeneet henkistä, fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa läheisessä ihmissuhteessa. Palveluun voivat soittaa myös väkivaltaa kokeneiden läheiset.

Naisten Linja
Naisten Linja auttaa väkivaltaa, sen uhkaa tai pelkoa kokevia naisia ja tyttöjä sekä heidän läheisiään. Naisten Linjalla on maksuton neuvonta- ja tukipuhelin sekä suojattu nettipalvelu Naisten Netti.

Voimavarakeskus Monikan auttava puhelin
Monika-Naisten ylläpitämä väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille maahanmuuttajanaisille tarkoitettu puhelinpalvelu. Puhelimeen vastaavat Voimavarakeskuksen kriisityöntekijät.

Raiskauskriisikeskus Tukinainen
Raiskauskriisikeskus antaa tukea, apua ja neuvontaa seksuaalirikosten uhreille, heidän läheisilleen ja uhrien parissa työskenteleville.

• Kriisipäivystys
    Puhelinpalvelu seksuaalista väkivaltaa ja/tai hyväksikäyttöä kokeneille.
  • nettitukinainen.fi
    Nettiauttamispalvelussa kysymyksiin vastaavat tehtävään koulutetut ammattilaiset.
  • Juristipäivystys
    Tietoa ja neuvontaa seksuaalirikosasioissa seksuaalista väkivaltaa ja/tai hyväksikäyttöä  kokeneille. Eri alojen ammattilaiset voivat soittaa juristipäivystykseen myös konsultaatiota koskevissa asioissa.

Miessakit ry
Miessakit tarjoaa tukea ja apua miehille puhelimitse ja verkkovälitteisesti.

• Lyömätön Linja
    Lähisuhde- ja perheväkivaltaan erikoistunut toimintamuoto miehille. Tukea on tarjolla valtakunnallisesti puhelin- ja verkkovälitteisesti.
  • Väkivaltaa kokeneet miehet -toiminta
    Apua henkistä tai fyysistä väkivaltaa kotona tai kadulla kokeneille miehille. Keskusteluapua voi saada puhelimitse, sähköpostilla, yksilötapaamisissa ja ohjatuissa vertaisryhmätapaamisissa.

Naisenväkivalta.fi
Naisenväkivalta.fi:n ammattilaiset ja chat-päivystäjät tarjovat tukea ja neuvontaa.

Muokattu viimeksi: 29.04.2022