LAPSIPERHEEN HYVINVOINTI JA TERVEYS

Yhdistykset tarjoavat monenlaista tukea, apua ja  toimintaa lapsiperheille Pohjois-Karjalassa.

Yhdistysten tarjoamaa toimintaa, ryhmiä ja kerhoja löydät myös toimintaa ja tekemistä lapsille ja perheille -sivuilta

Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Järvi-Suomen piiri

• Tukihenkilötoiminta
  • Perhekummitoiminta
    MLL:n perhekummit ovat koulutettuja vapaaehtoisia, jotka tukevat lapsiperheen hyvinvointia ja vanhemmuutta sekä antavat voimia arkeen.
  • Kaveritoiminta
    Kaveriparitoiminta tuo 4–17 -vuotiaan lapsen ja nuoren elämään aikuisen Kaverin, jonka kanssa viettää mukavia yhteisiä hetkiä. Toiminnan tarkoituksena on tuoda lapsen ja nuoren yksinäisiin hetkiin mielekästä tekemistä luotettavan aikuisen kanssa.
  • Ystäväperhetoiminta
    Ystäväperhetoiminnalla pyritään tukeman maahanmuuttajaperheen hyvinvointia, vanhemmuutta ja lapsiperheen arkea sekä kotoutumista.
  • MLL:n lastenhoitotoiminta

MLL paikallisyhdistykset

• Perhekahvilat
    Perhekahvilassa voit tutustua oman alueesi vanhempiin ja huokaista hetken arjen keskellä ja samalla lapsesi saavat leikkiseuraa.

Joensuun Setlementti ry
Henkilökohtainen ohjausta lapsille ja nuorille tupatoiminnan ja koulunuorisotyön yhteydessä sekä ennaltaehkäisevää tukea lapsille ja perheelle.

ViaDia Joensuu

• Lähiötalo
    Vertaistukea kohtaamispaikassa, erilaiset tapahtumat, teemaillat, ryhmät, lapset puheeksi -keskustelut

Pelastakaa Lapset ry, Itä-Suomen aluetoimisto

• Joensuun Perheentalo
    Kohtaamispaikkatoimintaa (nalleneuvola, omaterveyspiste, Aamukahvit- ja asiaa, palveluohjaus,) pienryhmiä ja vertaistoimintaa .Perheentalolle voi tulla viettämään aikaa ja tapaamaan muita perheitä. Perheentalolla kokoontuu erilaisia vertaisryhmiä pääsääntöisesti iltaisin ja viikonloppuisin.
  • Tukihenkilötoiminta
    Lapsiperheiden tukihenkilötoiminnan tavoitteena on tukea erilaisissa elämäntilanteissa eläviä lapsiperheitä vapaaehtoisvoimin. Tukihenkilö tapaa omaa nimikkoperhettään keskimäärin pari kertaa kuukaudessa muutaman tunnin kerrallaan. Tukihenkilö voi esimerkiksi toimia lapsen / lasten harrastuskaverina, autauttaa koululaista läksyissä tai puuhailla yhdessä koko perheen kanssa.
  • Ammatillinen tukihenkilötoiminta
  • Tukiperhetoiminta
  • Ammatillinen tukiperhetoiminta
    Ammatillinen tukiperhetoiminta on tarkoitettu tukitoimeksi erityistä tukea tarvitseville lapsille. Tukiperhevanhemmilla on toimintaan sopivaa koulutusta, erillinen valmennus ja vahva tuki toiminnan aikana.
  • Sporttikummitoiminta
    Sporttikummitoiminnassa vapaaehtoiset aikuiset toimivat lasten ja nuorten tukijoina ja harrastuskavereina. Toiminta on tarkoitettu lapsille, joiden omilla vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia tai voimavaroja olla mukana lapsen harrastuksessa tai muuten tukea lasta liikkumaan.
  • Lomakotitoiminta
    Lomakotitoiminta antaa mahdollisuuden yhteiseen lomaan sellaiselle perheelle, jolla on tiukka taloudellinen tilanne, perheen lähiverkosto on pieni tai lapsen arkea kuormittaa perheen vaikea elämäntilanne.
  • Lastensuojelun edunvalvonta
  • Adoptioneuvonta
  • Lasten yhteisöllinen ryhmätoiminta
  • Vanhemmuuden arvioinnit
  • Lyhytaikaiset sijoitukset

Joensuun Pelastakaa Lapset ry

• Minä Olen Tärkeä! -pienryhmät
    Minä Olen Tärkeä! -pienryhmät ovat 9-15- vuotiaille lapsille ja nuorille tarkoittua maksutonta, ohjattua toimintaa. Toiminnan tavoitteena on tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitystä, itsetunnon vahvistumista ja auttaa uusien kaveruussuhteiden solmimisessa.

Joensuun seudun erilaiset oppijat ry
tarjoaa vertaistukea ja jakaa vinkkejä nuorten oppimisen tukemiseksi kotona, tietoa oppimismenetelmistä ja oppimisen apuvälineistä

Perpe-keskus/Honkalampi
Honkalampisäätiön Perpe-keskus toimii neurologisten, neuropsykiatristen ja sosiaalisen kehityksen teemojen parissa. Tarjoamme perheille konkreettisia apukeinoja ja tukea arkeen. Toimintamme on suunnattu kaikille pohjoiskarjalaisille lapsille, nuorille, heidän perheillensä sekä ammatti- ja vapaaehtoishenkilöille. Olet tervetullut mukaan ilman diagnoosia ja lähetettä.

• Ohjaus ja neuvonta
    Toteutamme ohjausta ja neuvontaa matalalla kynnyksellä sinulle sopivassa paikassa tai etänä. Tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja arkeen.
  • Ryhmätoiminta
    Järjestämme ryhmätoimintaa eri puolilla Pohjois-Karjalaa lapsille, nuorille ja perheille

Pohjois-Karjalan Martat ry
Pohjois-Karjalan Martat tukee pikkulapsiperheiden arkea  järjestämällä mm. kotitalouskursseja ja -luentoja vanhemmille ja antamalla henkilökohtaista neuvontaa.

Muokattu viimeksi: 02.11.2022