PERHEIDEN MONINAISUUS JA MONIKULTTUURISUUS

ADOPTIOPERHEET

Adoptioneuvontaa Itä-Suomessa
Pelastakaa Lapset ry – Itä-Suomen aluetoimiston adoptioneuvontaa.

Joensuun Adoptioryhmä
Ryhmässa mahdollisuus tavata muita olevia ja tulevia adoptiovanhempia sekä adoptoituja ja keskustella muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

ERITYISTUKEA TARVITSEVAT LAPSET JA VAMMAISTEN LASTEN PERHEET

Perpe-keskus/Honkalampi
Honkalampisäätiön Perpe-keskus toimii neurologisten, neuropsykiatristen ja sosiaalisen kehityksen teemojen parissa. Tarjoamme perheille konkreettisia apukeinoja ja tukea arkeen. Toimintamme on suunnattu kaikille pohjoiskarjalaisille lapsille, nuorille, heidän perheillensä sekä ammatti- ja vapaaehtoishenkilöille. Olet tervetullut mukaan ilman diagnoosia ja lähetettä.

• Ohjaus ja neuvonta
    Toteutamme ohjausta ja neuvontaa matalalla kynnyksellä sinulle sopivassa paikassa tai etänä. Tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja arkeen.
  • Ryhmä-toiminta
    Järjestämme ryhmätoimintaa eri puolilla Pohjois-Karjalaa lapsille, nuorille ja perheille,

Joensuun seudun omaishoitajat ry

• OmaisOiva-toiminta ja erityisäitien vertaistukiryhmät
    OmaisOiva toiminta on tarkoitettu kaikille, jotka hoitavat omaisiaan tai läheistään. Vertaistukiryhmä tarjoaa mahdollisuuden tavata toisia erityislasten äitejä sekä jakaa omia ajatuksia ja kokemuksia omasta arjesta. ( tsekkaa onko vaan Nurmeksessa)

Pohjois-Karjalan ADHD-, autismi- ja dysfasiayhdistys ry

Muiden yhdistysten tarjoamaa tukea ja apua

Tukea ja apua  tarjoavia yhdistyksiä löydät lisää Jelli-järjestötietopalvelun vammaisuus  ja terveys- ja potilasyhdistykset -sivuilta.

KAHDEN KULTTUURIN JA ERI KULTTUURITAUSTOISTA TULEVAT PERHEET

MLL:n Ystäväksi-maahanmuuttajaäidille-toiminta
MLL Pohjois-Karjalan piiri välittää naispuolisia ystäviä maahanmuuttajaäitien lisäksi maahan vastikään tulleille perheille.  Ystävät tapaavat toisiaan mahdollisimman arkisissa ja luontevissa ympäristöissä joko lasten kanssa tai ilman.

Lieksan Somaliperheyhdistys ry
Metka-yhteisötalo tarjoaa ohjausta, neuvontaa ja vertaistukea maahanmuuttajille

Väestöliiton neuvontaa perheasioissa
Puhelimitse klo 9-16  – suomi, venäjä, englanti, suomi, kurdi (sorani), dari, persia

LAPSETTOMAT PERHEET

Lapsettomien yhdistys Simpukka ry
Valtakunnallinen lapsettomien yhdistys Simpukka on tahattomasti lapsettomien yhteisö. Kauttamme on mahdollista tavata toisia samanlaisessa tilanteessa olevia lapsettomia: hoidoissa käyviä, lasta toivovia, lapsen jo saaneita, adoptio-odottajia ja kaksin- tai yksineläjiä.Simpukka tarjoaa mahdollisuuksia vertaistukeen vertaisohjaajien ohjaamissa vertaistukiryhmissä, suljetuissa Facebook -ryhmissä ja verkkovertaisten luotsaamissa vertaischateissa

LESKIPERHEET

Joensuun työikäisten leskien vertaistukiryhmä
Vertaistukiryhmä on avoin kaikille työikäisille leskille parisuhteen muodosta, perhetilanteesta ja puolison kuolintavasta riippumatta. Ryhmässä on mahdollisuus tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia ja saada tukea arjessa jaksamiseen.

Nuoret Lesket ry
Valtakunnallinen vertais­tuki­yhdistys työikäisille leskille ja leski­perheille.

• valtakunnallinen vertaistukipuhelin
    Toinen leski ymmärtää usein parhaiten, mitä puolison menetys tarkoittaa ja mitä asioita leskeytynyt joutuu kohtaamaan ja käsittelemään. Vertais­tuki­puhelussa näitä aiheita voi jakaa ja saada tukea toiselta saman kokeneelta
  • verkkovertaistuki
    Leskien kesken – verkkoyhteisö on tarkoitettu työikäisenä leskeytyneiden kohtaamispaikaksi, jossa saa vertaistukea, lohtua ja tietoa. Olitpa sitten juuri leskeytynyt, pidempään leskenä ollut, sinulla on lapsia tai olet lapseton, yksinäinen, tietoa etsivä – yhdistävä asia on leskeys.

MONIKKOPERHEET

Pohjois-Karjalan monikkoperheet ry
Onko perheessäsi kaksoset, kolmoset tai neloset? Yhdistyks tarjoaa vertaistukea, tietoa, tapahtumia ja toimintaa alueen monikkoperheille. Yhdistys järjestää Pohjois-Karjalan alueen monikko-odottajille räätälöityä synnytys- ja perhevalmennusta.

SATEENKAARIPERHEET

Sateenkaariperheet ry/Joensuu
Yhteistä toimintaa, virkistystä ja vertaistukea. Kohderyhmänä ovat alueen sateenkaariperheet ja sellaiseksi toivovat ihmiset sekä heidän läheisensä.

Moninaisuus meissä nuorten illat Joensuussa
Avoimet illat 13—20-vuotiaille nuorille Joensuun Setlementillä. Olet lämpimästi tervetullut, jos kuulut seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön, pohdit identiteettiäsi tai olet muuten vain kiinnostunut ryhmästä

Valtakunnallinen puhelinpalvelu sateenkaari-ihmisten perhe- ja läheissuhteisiin
Pohdituttaako sinua jokin perhe- tai läheissuhteessasi? Onko sinulla huoli perhetilanteestasi? Huolesi voi koskea esimerkiksi vanhemmuuden jakamisen, uusperheyden, apilaperheyden tai pari- tai monisuhteen haasteita, erotilannetta tai ongelmia läheisten kanssa. Perhesuhdekeskuksen puhelinpalveluun voivat soittaa sateenkaari-ihmiset ja heidän läheisensä kuten vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset, puolisot ja muut läheiset.

UUSPERHEET

Uusperheneuvonta
Suomen uusperheiden liiton puhelin- ja videoneuvontaa uusperhekysymyksissä

YHDEN VANHEMMAN PERHEET