Vapaaehtoiseksi vanhempien vertaistukitapaamisiin

Suoritus ajankohta: 1.1.2022 - 31.12.2023 / Haku päättyy: 31.12.2023 / ryhmän, kerhon tai leirin avustaminen, ryhmän, kerhon tai leirin ohjaus, tapahtumajärjestely- ja toimitsijatehtävät, tukihenkilötoiminta, vertaistukitoiminta (vertaistoiminta)

Liekku ry on Joensuun seudulla toimiva vanhemmuuden vertaistuki yhdistys.

Yhdistystä ylläpitää joukko Joensuulaisia ja sen lähialueilla asuvia vapaaehtoisia, joka koostuu hyvin monentaustaisista ja ikäisistä vanhemmista. Siis meitä ihan tavallisia eri ikäisten lapsiperheiden vanhempia, opiskelijoita, töissäkäyviä ja lastaan kotona hoitavia.

Liekun näkyvin toimintamuoto on säännölliset vertaistukitapaamiset syksyisin ja keväisin. Veraistukitapaamisia pitävät vapaaehtoisemme oman sen hetkistä elämää koskevien ja oman kiinnostuksen innoittamana tai harrastuksen ja ammatillisen osaamisen pohjalta. Toisinaan tapaamisia pidetään yhteistyössä muiden yhdistysten kanssa ja illoissa voi vierailla eri alojen asiantuntioita.

Illoissa on  aina jokin aihe, jonka pohjalta aloitamme. Iltojen lisäksi järjestämme aamupäivisin aamutapaamisia.

Etsimme syyskaudelle uusia vapaaehtoisia vanhempia vertaistukitapaamisiin!

Tapaamme heinäkuussa alustavien syksyn suunnitelmien kanssa (muokataan ajan ja paikan tarkennettua tähän ilmoitukseen ja mainostetaan yhdistyksen nettisivuilla).

Vapaaehtoiseltamme emme vaadi mitään eritiysosaamista ja saat aina työparin itsellesi, joka tutustuttaa siut toimintaan ja on mukana vertaistukitapaamisen pitämisessä.

Tapaamisten aiheet voivat olla mitä vain maan ja taivaan väliltä. Meillä on puhuttu synnytyksestä ja imetyksestä, uhmaikäisistä taaperoista teini-ikäisten vanhemmuuteen, vanhemman jaksamisesta ja arjen iloista, oikeastaan mistä vain vanhemmuuden matkan varrella käsiteltävistä aiheista. Kannustamme ja tuemme kaikkia vanhempia toteuttamaan juuri omannäköistä vanhemmuuttaan ja yksi suuri ilo ja arjen voimavaroja lisäävä keino on päästä antamaan ja samaan vertaistukea. Vertaistukitapaamisiin voi ottaa omia lapsia mukaan, näin helpotamme vanhempien osallistumis mahdollisuuksia!

Asiantuntia vierailuilla olemme käsitelleet mm. seksuaalisuutta, rintojen terveyttä, sukupuolisensitiivisyyttä, kasvis- ja vegaaniruokavaliota lapsiperheissä, vanhemman töihin paluuta ja etenkin odotus ja synnytys aiheissa on vierailemassa usein ullut kätilöitä.

Osa vertaistuki-illoista on järjestetty etäyhteydellä, tämäkin on yksi mahdollisuus lähitapaamisten lisäksi.

Jos siuta kiinnostaa kuulla lisää mitä Liekun vapaaehtoistyö pitää sisällään ja esim. kuinka paljon aikaa siihen voi varata, niin laita meille rohkeasti viestiä liekku@gmail.com tai yhdistyksen nettisivujen yhteydenottolomakkeen kautta.

Samoin jos haluat tulla paikalle tutustumaan muihin vapaaehtoisiin ja kuuntelemaan/kertomaan mahdollisia ehdotuksiasi ja mielipiteitäsi tapaamisten aiheista, niin seuraa ilmoituksiamme tulevasta suunnittelutapaamisesta (tai laita meille nyt sähköpostia, niin ilmoitamme siulle tapaamisen ajankohdan henkilökohtaisesti)!

Näiden vertaistukitapaamisten lisäksi voimme ottaa ohjelmaan mukaan myös tauolla olevat käsityöryhmä Käsikkäät ja liikuntaryhmä Riekun.

Käsikkäät on kaikille avoin vapaamuitoinen käsityöryhmä, jossa kahvikupposten lomassa tehdään omia käsitöitä. Käytössä on ompelukone, saumuri ja neppikone. Kävijöiden toiveesta tapaamisessa voi olla jokin teema ja yhdistys voi tukea materiaali hankinnoissa.

Riekku on yhdistyksen jäsenille tarkoitettu maksuton koko perheen harrastus. Yhdistys varaa tilat ja vapaaehtoiset huolehtivat käytännön asiat, kuten ovien avaukset, sekä mahdollisen ohjelman toteutuksen yhdessä kävijöiden kanssa. Myös vapaa sekoilu liikuntasalissa on sallittua!

Vinkkaa kiinnostuksestasi meille, jos jompi kumpi näistä harrastusryhmistä koskettaa sinua ja voisit olla yksi vapaaehtoisista. Jos mielessäsi on jokin muu harrastus/koulutus/retki yms., joka Joensuusta puuttuu tai sitä ei ole tarjolla sinun arkeen sopivalla tavalla, niin otamme avosylin vastaan ideoita. Pohditaan sitten yhdessä olisiko tämä toteutettavissa vapaaehtoisvoimin tai ostettuna palveluna.

Tutustu myös Doula palveluumme nettisivujen kautta tai ottamalla yhteyttä liekundoulat@gmail.com

Toiminta-alue

Alue
Pohjois-Karjala