VINKKEJÄ URASUUNNITTELUUN

Internet on tulvillaan erilaisia ammatinvalintaan, koulutukseen ja työnhakuun apua tuovia linkkejä. Työhönvalmentajan lisäksi myös yhdistyksen edustajat voivat kannustaa työntekijää tutustumaan sivustoihin, joista voisi olla hyötyä jatkosuunnitelmien pohdinnassa tai konkreettisessa työhön tai koulukseen hakeutumisessa.

KOULUTUSLINKIT

Valtakunnalliset sivustot:

Opintopolku
Opintopolku-portaalia ylläpitää Opetushallitus. Opintopolku sisältää tietoa tutkinnoista, ammateista sekä opiskelusta eri oppilaitoksissa. Sen kautta voi löytää koulutusvaihtoehtoja ja hakea niihin.

OPH: Oppisopimuskoulutus
Opetushallituksen kokoamaa tietoa oppisopimuskoulutuksesta ja koulutuksen järjestäjistä.

Ammattiosaaja.fi
Opetus- ja kulttuuriministeriön tuottama ammatillisen koulutuksen infopankki nuorille ja aikuisille ammattiin aikoville.

OPH: Aikuisten ammatilliset näyttötutkinnot
Opetushallituksen sivusta, jossa esitellään näyttötutkintojärjestelmä ja kaikkien eri näyttötutkintojen perustelut. Sivustolla myös Osaan-verkkotyökalu, jonka avulla voi arvioida omaa ammatillista osaamista näyttötutkintoa varten.

Infopankki
Maahanmuuttajille koottua tietoa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja koulutusmahdollisuuksista useilla eri kielillä.

Työvoimakoulutukset

Te-toimiston sivuilla voi hakea alkaviin työvoimakoulutuksiin ympäri maata.

Alueelliset sivustot, Pohjois-Karjala:

Riveria

Ammatillista koulutusta nuorille ja aikuisille Pohjois-Karjalassa. Alkavat koulutukset voi tarkistaa Aikuisopiston koulutuskalenterista, josta löytyvät myös Kesäyliopiston kurssit. Nuorten koulutuksiin haetaan yhteyshaussa.

Itä-Suomen yliopisto

Opiskelualat, hakuajat ja tietoa yliopistossa opiskelusta Joensuussa, Kuopiossa ja Savonlinnassa.

Avoin yliopisto

Itä-Suomen avoimen yliopiston opetustarjontaa (maksullista).

Riveria Oppisopimuskoulutus

Tietoa oppisopimusopiskelusta opiskelijalle ja työnantajalle sekä alueelliset yhteystiedot.

TYÖNHAKULINKIT

Te-toimiston työnhakijan palvelut

Avoimet työpaikat, tietoa työnhausta Suomessa ja ulkomailla ja CV-netti-palvelu, josta työnantajat voivat löytää sinut! Työnhakuinfo-osiosta löytyy tietoa te-toimiston palveluista ja ohjeita töiden hakuun, mm. tietoa eri työnhakukanavista, vinkkejä CV:n ja hakemusten tekemiseen.

Jellin uutiset ja tiedotteet

Avoimet työpaikat Pohjois-Karjalan yhdistyksissä.

Aarresaaren urasuunnitteluopas

Opas on suunnattu erityisesti yliopisto-opiskelijoille, mutta myös muut voivat hyödyntää sieltä löytyviä tietoa ja tehtäviä. Kysymyksien avulla voi pohtia omia taitojaan ja resurssejaan tai testata itsensä haastattelusimulaatiolla.

Monster.fi-sivuston työelämäopas

Ohjeita työnhakuun, CV:n ja hakemuksen tekemiseen ja työhaastatteluun valmistautumiseen. Sivustolta löytyy myös avoimia työpaikkoja ja työnantajaesittelyjä.

Rekrytointi.com-sivuston työnhakuvinkit

Neuvoja työnhaun eri vaiheisiin ja pulmatilanteisiin.

Adeccon työnhakuvinkkejä

Vinkkejä CV:n tekoon, työhaastatteluun ja sosiaalisen median hyödyntämiseen työnhaussa.

Työtä on! -työnhakuopas

Opas työnhakuun erityisesti uraansa käynnistäville, mutta hyödyllisiä vinkkejä muillekin esimerkiksi oman osaamisen tuotteistamisesta.

Työnhakuopas selkokielellä

Maahanmuuttajat yritysten resurssina –projektissa tuotettu selkokielinen työnhakuopas.

Muokattu viimeksi: 01.08.2022