OSALLISTU! VAIKUTA! -TEEMATAPAHTUMAT

Osallistu! Vaikuta!-teematapahtuman tarkoituksena on tuoda esille kuntalaisten osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Pohjois-Karjalassa järjestettiin vuonna 2014 Osallistu! Vaikuta! -teemapäivä ja vuonna 2013  Osallistu! Vaikuta! -teemaviikko.

Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen oSallisuushanke Sallin koordinoimien tapahtumien toteuttamisessa on ollut mukana yhdistyksiä, kuntatoimijoita, Karelia AMK ja PKSSK.

Teematapahtumien tavoitteena oli kannustaa kuntalaisia käyttämään osallistumis- ja vaikuttamiskeinoja omaan elämäänsä ja elinympäristöönsä liittyvissä asioissa ja tuoda esille vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksien laajuutta. Edustuksellisen demokratian lisäksi esillä oli järjestötoiminnan osallistumis- ja vaikuttamistoimintaa.

Osallistu! Vaikuta! -teemapäivän toimintamalli Innokylässä

OSALLISTU! VAIKUTA! -teemapäivä 2014

Tapahtuman kärkiteemana oli syksyllä päivitettävä Joensuun kaupungin turvallisuussuunnitelma ”Turvallista elämää Joensuussa”. Tapahtumassa kerättiin  kuntalaisilta palautetta siitä, miten Joensuun arkiturvallisuutta voisi parantaa.

Teemapäivänä 40 Karelia AMK:n sosionomiopiskelijaa jalkautui eri puolille kaupunkia (kohtaamispaikat, kauppakeskus, koulut, ikäihmistenpäiväkeskus jne.) keräämään ihmisiltä palautetta postikortilla siitä, miten kaupungin turvallisuutta voisi parantaa.Kortteja palautettiin 383 kappaletta.

Turvallisuuspalautteen postikortti

Kutsu yhdistyksille OSALLISTU! VAIKUTA!-teemapäivän toteuttamiseen

Osallistu! Vaikuta! -teemaviikko 2013

Vuonna 2013  teemaviikko järjestettiin Joensuun seutukirjaston kirjastoissa. Kirjastoissa oli mahdollisuus muun muassa tavata alueen järjestöjä, kuntatoimijoita, poliittisia puolueita ja päätöksentekijöitä.

Lisäksi teemaviikolla kerättiin kuntalaisilta palautetta ja terveisiä päättäjille ”pullopostin” muodossa. Pulloposti toimitetaan kaupungin päätöksentekijöille sekä medialle.

Kerätyt pullopostivastaukset päättäjille

Muokattu viimeksi: 07.11.2019