Selvitys: Vammaiset henkilöt kokevat laaja-alaista eriarvoisuutta

Vammaiset henkilöt kokevat laaja-alaista eriarvoisuutta ja syrjintää arjessaan. Huolta ja negatiivisia kokemuksia liittyy etenkin työllistymiseen, riittävään elintasoon ja turvallisuuteen. Nämä tiedot selviävät tuoreesta selvityksestä, jonka Helsingin yliopisto teki osana vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevaa tutkimushankettaan.

Selvityksen mukaan monien vammaisten ihmisten oikeuksia loukataan jatkuvasti ja heidän turvallisuuteensa liittyy pahoja puutteita.Verkkokyselyn vastaajista jopa 75 prosenttia on kokenut vammaisuuteen perustuvaa syrjintää viimeisten 12 kuukauden aikana.

Vastauksissa korostuu palvelujen saatavuuden sattumanvaraisuus, mikä kertoo siitä, että perustavanlaatuiset ihmisoikeudet eivät aina toteudu vammaisten ihmisten arjessa.

Parhaimmillaan vammaispalvelut vahvistavat vammaisten ihmisten itsenäistä elämää ja itsemääräämisoikeutta. Rakenteellisia ja sosiaalisia esteitä on kuitenkin edelleen paljon.

Selvityksen kohteena olivat vammaisten henkilöiden omat kokemukset arkisissa tilanteissa sekä se, miten he näkevät vammaisten ihmisten oikeuksien toteutuvan 2020-luvun alun Suomessa. Selvityksen tilasi Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta (VANE).

Lue lisää selvityksen tuloksista STM:n verkkosivuilta.