Alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön tulisi pohjoiskarjalaisten mielestä puuttua nykyistä enemmän

Pohjoiskarjalaiset toivovat nykyistä enemmän puuttumista alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Asia käy ilmi päihdetilannekyselystä, joka toteutettiin Pohjois-Karjalassa syksyllä 2023.

Kyselystä selvisi myös, että tupakointi, nuuskan käyttö sekä sähkösavukkeiden käyttö ovat ilmiöitä, joita pohjoiskarjalaiset ovat asuinympäristöissään eniten havainneet. Kyselyllä selvitettiin pohjoiskarjalaisten näkemyksiä päihteiden, tupakka- ja nikotiinituotteiden sekä rahapelien käytöstä ja mielipiteitä päihdehaittojen vähentämisen keinoista. Kyselyyn vastasi 2642 yli 13-vuotiasta pohjoiskarjalaista. Eniten kyselyyn vastasivat naiset ja alle 18-vuotiaat nuoret sekä 31–45-vuotiaat aikuiset.

Samansuuntaisia tuloksia tuli ilmi myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toteuttamasta kouluterveyskyselystä samana vuonna. Kouluterveyskyselyn mukaan sähkösavukekokeilut sekä päivittäinen käyttö ovat moninkertaistuneet koululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden joukossa. 9,5 prosenttia kahdeksannen ja yhdeksännen luokan pojista ja 7,1 prosenttia tytöistä ilmoitti käyttävänsä sähkösavukkeita päivittäin.

Kouluterveyskyselyssä kysyttiin viime vuonna ensimmäistä kertaa myös nikotiinipussien käytöstä. Kävi ilmi, että pohjoiskarjalaisista 8.–9.luokan pojista 12,2 prosenttia ja tytöistä 4,1 prosenttia käyttää niitä silloin tällöin tai päivittäin. Sekä sähkösavukkeiden että nikotiinipussien käyttö on kyselyn mukaan Pohjois-Karjalassa yleisempää kuin valtakunnallisesti. Tupakointi on hieman vähentynyt, mutta on sekin edelleen yleisempää Pohjois-Karjalassa kuin valtakunnallisesti.

Päihdetilannekyselyn tuloksia hyödynnetään Pohjois-Karjalan kuntien ja hyvinvointialueen ehkäisevän päihdetyön sisällön ja toimien kehittämisessä. Alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisy on nostettu myös alueellisessa ehkäisevän päihdetyön toimintasuunnitelmassa yhdeksi kehittämiskohteeksi. Käytön ehkäisy on erittäin tärkeää, sillä nikotiini on voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine, jolla on myös lukuisia terveyshaittoja.

Viime vuonna on esimerkiksi pyritty lisäämään nuorten parissa työskentelevien sekä huoltajien tietämystä uusista nikotiinituotteista, jotta he tietäisivät, millaisia nämä tuotteet ovat ja millaisia ilmiöitä niihin liittyy. Oikea tieto auttaa lapsia ja nuoria kohtaavia aikuisia puuttumaan tuotteiden käyttöön. Seuraavaksi on tulossa kehittämistä tupakka- ja nikotiinituotteiden lopettamisen tukeen nuorille, kertoo ennaltaehkäisevän päihdetyön asiantuntija Ellinoora Ojala Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelta – Siun sotesta.

Päihdetilannekysely toteutettiin syksyllä 2023 Siun soten, Pohjois-Karjalan Kansanterveyden keskuksen, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen ja kuntien yhteistyönä. Yhteistyön taustalla on joulukuussa päättynyt kaksivuotinen Ennalta ehkäisevä päihdetyö Pohjois-Karjalassa -hanke, jota rahoittivat edellä mainittujen tahojen lisäksi Euroopan sosiaalirahasto ja Etelä-Savon ELY-keskus.

Päihdetilannekyselyn tulokset pähkinänkuoressa:
• 23 % on havainnut alkoholin välittämistä ja 30 % on havainnut tupakka- ja nikotiinituotteiden välittämistä alaikäisille
• 53 % on havainnut alaikäisten alkoholin käyttöä ja 70 % on havainnut alaikäisten tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä viimeisen vuoden aikana
• Lähes 10 % on havainnut kannabiksen tai muiden huumausaineiden käyttöä alaikäisillä
• 17 % on havainnut alaikäisten rahapelaamista omassa kunnassaan viimeisen vuoden aikana
• 38 % on altistunut tupakan tai muiden poltettavien tuotteiden savulle muun muassa julkisilla paikoilla niin, että on kokenut siitä haittaa
• 26 % on pelännyt kadulla tai muulla julkisella paikalla kohtaamiaan päihtyneitä henkilöitä
• 26 % on huolissaan läheisen alkoholin käytöstä ja 27 % läheisen tupakka- ja nikotiinituotteiden käytöstä

Tiedote luettavissa myös Siun Soten verkkosivuilla.

Lisätietoa:

Ellinoora Ojala,
ennaltaehkäisevän päihdetyön asiantuntija Pohjois-Karjalan hyvinvointialue -Siun sote
p. 013 330 9865,
ellinoora.ojala@siunsote.fi