JANE nimesi kokouksessaan edustajia kulttuurihyvinvoinnin edistämisryhmään

Pohjois-Karjalan järjestöasiain neuvottelukunta JANE kokoontui 6.2.2024  vuoden ensimmäisen kokoukseen. Tässä kooste kokouksessa käsitellyistä asioista:

Kokouksessa hyväksyttiin uudeksi JANEn jäseneksi ja nuorisojärjestöjen edustajaksi Nuorisoseurat Pohjois-Karjala ry:n toiminnanohjaaja Katri Mäkisalo.

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto on perustamassa yhteistyössä Siun soten kanssa kulttuurihyvinvoinnin edistämisryhmän. JANEn nimeämiksi edustajiksi työryhmään valittiin:

• Jaatinen Teemu, Tohmajärven teatteriyhdistys ry
    • Korkatti Maria, OSK Pohjois-Karjalan kansanteatteri
    • Mahonen Satu, Outokummun teatterin kannatusyhdistys ry
    • Puoskari Arja, TSL Joensuun seudun opintojärjestö

Järjestöasiantuntija Osku Timonen Pohjois-Savon sosiaaliturvayhdistyksestä kertoi Järjestöjen sotemuutostuen tilannekatsauksen Itä- ja Keski-Suomen maakunnissa ja Joensuun kaupungin Helposti Joensuuhun -hanketta ja järjestöyhteistyötä hankkeen puitteissa esitteli projektipäällikkö Janne Eerola ja muuttoagentti Tiia Mutanen.

Hyvinvointialueen osalta kumppanuuspäällikkö Maarita Mannelin esitteli järjestöavustushaun tilanteen. Hakemuksia toiminta-avustuksiin oli tullut noin 130 ja haettu summa kokonaisuudessaan yli 500 000 euroa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta jakaa yhdistyksille 200 000 euroa toiminta-avustuksina helmi-maaliskuussa. Hyvinvointialueen alueellisten kumppanuusryhmien toiminta käynnistyy kaikille edustajille yhteisellä perehdytystilaisuudella 27.2.

Maakuntaliiton hyvinvointi- ja koulutusasiantuntija Mari Nupponen ja Maarita Mannelin esittelivät yhdessä Pohjois-Karjalan hyvinvointisuunnitelman valmistelun tilanteen. Yhteiset painpoisteet ja tavoitteet on luonnosteltu ja suunnitelma on lähdössä kommenttikierrokselle keväällä. Yhteinen maakunnallinen suunnitelma toimii pohjana kuntien ja hyvinvointialueen hyvinvointisuunnitelmille. Järjestöille suunnitelmaa esitellään 3.4. klo 16.30-18.30 Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen järjestöfoorumissa.

Pohjois-Karjalan järjestöfoorumien kuuden koulutuksen sarja tarjoaa tänä vuonna eväitä yhdistysten perustoimintaan. Aiheina hallitustyöskentely ja kokouskäytännöt, viestintä ja toiminnan näkyväksi tekeminen, riskienhallinta yhdistysten toiminnassa, yhdistyksen hyvä taloushallinto, tapahtumien järjestäminen ja monimuotoinen vapaaehtoistoiminta. Koulutusten ajankohdat ja ilmoittautumiset JANEn sivuilla.

Hyväksyttiin JANEn toimintakertomus vuodelta 2023 ja sovittiin seuraavan kokouksen 9.4. pitopaikaksi Nurmes, jossa tutustutaan samalla alueen järjestötoimintaan.