Vanhusasiavaltuutetun ensimmäinen eduskuntakertomus on julkaistu

Vanhusasiavaltuutettu luovutti 20.3.2024 ensimmäisen kertomuksensa eduskunnalle. Kertomuksessaan vanhusasiavaltuutettu esittelee keskeisimpiä havaintojaan ja antaa ratkaisuehdotuksia, miten eri tilanteissa olevien ikääntyneiden ihmisten asemaa tulisi kohentaa. Eduskuntakertomuksen painotus on konkreettisissa toimenpide-ehdotuksissa eduskunnalle.

Vanhusasiavaltuutetun päähuomio kahden toimintavuoden kokemuksen sekä tutkimustiedon pohjalta on se, että valtaosa ikääntyneistä voi hyvin. He ovat aktiivisesti mukana yhteiskunnassa ja tukevat merkittävillä panoksilla muiden hyvinvointia sekä yhteiskunnan toimivuutta.

Toinen yhtä tärkeä havainto on kuitenkin se, että liian pienet tulot, esteelliset asuinympäristöt, vaikeudet saada tarvitsemiaan sote-palveluita ja yhä useammin myös muita välttämättömiä palveluja, aiheuttavat vakavaa haittaa sadoilletuhansille ikääntyneille. Heillä ongelmat ovat usein kasautuneet jo aiemman elämänkulun varrella tai sitten ne kasautuvat toimintakyvyn nopeasti romahtaessa tai elämäntilanteen yllättäen muuttuessa.

Digitalisaatio vaikuttaa kaikkeen elämään ja sen vuoksi teemaan liittyvät suositukset eduskunnalle ja niiden perusteet ovat vahvasti esillä vanhusasiavaltuutetun kertomuksessa eduskunnalle.

Toinen keskeinen teema on sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden puutteet. Kyse on ennen kaikkea kotihoidosta sekä lyhyt- ja pitkäkestoisesta ympärivuorokautisesta hoidosta. Tilanne on koko maassa vakava, koska palveluihin on yhä vaikeampi päästä.

Tutustu vanhusasiavaltuutetun kertomukseen eduskunnalle vanhusasia.fi-sivustolla.