Kiireettömiä kohtaamisia – OLKA-piste avautuu keskussairaalaan huhtikuussa

OLKA-piste avautuu 15. huhtikuuta Pohjois-Karjalan keskussairaalan A-talon pääaulaan. OLKA-pisteellä toimii vapaaehtoisia aula-avustajia. Pisteeltä asiakkaat, potilaat ja heidän läheisensä saavat tietoa yhdistysten toiminnasta ja tuesta.

Vapaaehtoiset aula-avustajat kohtaavat kiireettömästi sairaalaan saapuvia asiakkaita, potilaita ja läheisiä. Tarvittaessa he opastavat kävijöitä löytämään oikeaan paikkaan. Aula-avustajat toimivat OLKA-pisteellä arkipäivisin klo 8–14 välillä vapaehtoisten resurssien mukaan. Vapaaehtoiset aula-avustajat tunnistaa vihreästä liivistä.  Vapaaehtoiset saavat toimintaansa tukea OLKAn työntekijöiltä.

Yhdistykset ja eri toimijat järjestävät OLKA-pisteellä vuoden aikana myös erilaisia teemapäiviä. OLKA-pisteen avajaiset järjestetään toukokuussa.

OLKA®-toiminta on koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa Pohjois-Karjalan keskussairaalassa ja hyvinvointialueella. Pohjois-Karjalassa OLKA-toiminnasta vastaa Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys yhteistyössä Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun soten kanssa. Toimintaa kehitetään ja tehdään yhdessä eri toimijoiden kanssa. Toimintaa rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Lisätietoja:

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote:
Sari Kulokivi, hoitotyönjohtaja, sari.kulokivi@siunsote.fi, p.013 330 3318

Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:
Leena Virratvuori, OLKA-koordinaattori,
leena.virratvuori@pksotu.fi, puh. 050 357 0784

Hanna Kääriäinen, OLKA vapaaehtoistoiminnan kehittäjä,
hanna.kaariainen@pksotu.fi, puh. 044 715 2060

Asiasanat

OLKA, yhteistyö, kohtaaminen, hyvinvointialue, yhdistykset,