Terveyden edistämisen määrärahan haku 13.5.-14.6.2024

Terveyden edistämisen määrärahalla rahoitetaan kokeilu- ja kehittämishankkeita, joissa tavoitteena on terveyden edistämisen toimintatapojen ja menetelmien kehittäminen.

Hanke-ehdotuksen tulee kohdistua yhteen seuraavista painopisteistä. Se voi kuitenkin käsitellä myös muiden painopisteiden sisältöjä.

•  Hyvinvointijohtamisen ja koordinaation vahvistaminen kehittämällä kuntien, alueellisten toimijoiden ja järjestöjen yhdyspinnalla olevia johtamis-, neuvottelu- ja yhteistyökäytäntöjä tai kehittämällä kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtamisen koordinaatiota.
  •  Ehkäisevän päihdetyön sisältöjen, menetelmien ja/tai työn arvioinnin kehittäminen kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyössä
  • Huumevalistustyön sisältöjen ja menetelmien kehittäminen ja tehostaminen lähiyhteisöjä aktivoimalla.
  •  Vahvistetaan lasten ja nuorten yhteisöllistä osallisuutta ja kasvuympäristöjen yhteisöllisyyttä (primääripreventio)
  • Vahvistetaan alueellisia asiantuntijatiimejä nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi ja katuväkivallan ennaltaehkäisemiseksi
  • Otetaan käyttöön Kansallinen muistipalvelupolku –toimintamalli
  • Tuetaan iäkkäiden hyvinvointia ja terveyttä lisäämällä ja uudistamalla toimintakykyä tukevaa ryhmämuotoista toimintaa