VARHAINEN TUKI JA KUNTOUTUS

Yhdistykset tarjoavat  varhaista tukea ja kuntoutusta lapsille ja lapsiperheille Pohjois-Karjalassa.

Joensuun Pelastakaa Lapset ry

• Minä Olen Tärkeä!- pienryhmät
    Minä Olen Tärkeä! -pienryhmät ovat 9-15- vuotiaille lapsille ja nuorille tarkoittua maksutonta, ohjattua toimintaa. Toiminnan tavoitteena on tukea lasten sosiaalisten taitojen kehitystä, itsetunnon vahvistumista ja auttaa uusien kaveruussuhteiden solmimisessa.

Joensuun Setlementti ry
Henkilökohtainen ohjausta lapsille ja nuorille tupatoiminnan ja koulunuorisotyön yhteydessä sekä ennaltaehkäisevää tukea lapsille ja perheelle.

Joensuun seudun erilaiset oppijat ry
Tietoa, ohjausta ja neuvontaa oppimisvaikeuksista ja oppimisen apuvälineistä.

MLL paikallisyhdistykset

• Perhekahvilat
    Perhekahviloissa voit tutustua oman alueesi vanhempiin ja huokaista hetken arjen keskellä ja samalla lapsesi saavat leikkiseuraa.

MLL Järvi-Suomen piiri

• Tukihenkilötoiminta
    Tukihenkilötoiminnan tarkoituksena on auttaa lapsiperheitä vapaaehtoisten tukihenkilöiden avulla, joiden oma tukiverkosto on pieni.
  • Perhekummitoiminta
    MLL:n perhekummit ovat koulutettuja vapaaehtoisia, jotka tukevat lapsiperheen hyvinvointia ja vanhemmuutta sekä antavat voimia arkeen.
  • Kaveritoiminta
    Kaveritoiminta tukee 4–17-vuotiaiden lasten ja nuorten elämänhallintaa ja kaveritaitojen kehitystä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kaveritoiminta tuo lapsen tai nuoren elämään mielekästä tekemistä luotettavan aikuisen seurassa. Lapsi tai nuori saa aikuiselta kaipaamaansa aikaa ja yksilöllistä huomiota.
  •  Lastenhoitotoiminta
    MLL tarjoaa tilapäistä ja lyhytaikaista lastenhoitoapua kaikkina vuorokauden aikoina. Voit tilata MLL:n hoitajan paikalle esimerkiksi jos joudut hoitamaan työasioita tai haluat ihan vain hengähtää hetken ja ottaa aikaa itsellesi. Hoitajan palkka on 9 euroa tunnilta (pyhäpäivinä 18 e/tunti).

4H -yhdistysten lastenhoito ja kotityöpalvelut

4H-yhdistykset tarjoavat apua mm. lastenhoitoon ja erilaisiiin kotitöihin.

Katso myös Siun soten perhetyö ja kotipalvelut tästä

Pelastakaa Lapset ry/Itä-Suomen aluetoimisto
Pelastakaa Lapset ry tarjoaa erilaista ammatillista tukea lapsiperheille. Lastensuojelun, perhehoidon ja adoption erityiskysymyksiin erikoistuneet sosiaalityöntekijät kykenevät arvioimaan ja tukemaan perheitä haastavissakin tilanteissa joko lyhyt- tai pitkäaikaisesti. Yhdistys tarjoaa myös lastensuojelun edunvalvontatoiminta sekä juridista konsultaatiota.

Joensuun Perheentalo
Kohtaamispaikka Joensuun keskustassa lapsille ja lapsiperheille. Perheentalolla monenlaista toimintaa ja tukea lapsille ja perheille, esim. Nalleneuvola, omaterveyspiste, Aamukahvit ja asiaa-tilaisuudet, palveluohjausta.

Perpe-keskus/Honkalampi
Honkalampisäätiön Perpe-keskus toimii neurologisten, neuropsykiatristen ja sosiaalisen kehityksen teemojen parissa. Tarjoamme perheille konkreettisia apukeinoja ja tukea arkeen. Toimintamme on suunnattu kaikille pohjoiskarjalaisille lapsille, nuorille, heidän perheillensä sekä ammatti- ja vapaaehtoishenkilöille. Olet tervetullut mukaan ilman diagnoosia ja lähetettä.

• Ohjaus ja neuvonta
    Toteutamme ohjausta ja neuvontaa matalalla kynnyksellä sinulle sopivassa paikassa tai etänä. Tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja arkeen.
  • Ryhmätoiminta
    Järjestämme ryhmätoimintaa eri puolilla Pohjois-Karjalaa lapsille, nuorille ja perheille,

Pohjois-Karjalan Mielenterveysomaiset – Finfami ry
Yhdistys edistää milenterveysomaisten sekä heidän omiastensa hyvinvointia antamalla tietoa, tukea ja toivoa. On tärkeää, että kaikki perheenjäsenet saavat tukea, kun joku perheessa sairastuu psyykkisesti.

Omaisneuvonta
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen tarjoamaa tietoa ja tukea psyykkisesti oireilevien ja sairastuneiden omaisille ja läheisille. Omaisneuvonnassa asiakas saa tietoa psyykkisistä sairauksista ja niiden vaikutuksesta arkeen sekä mielenterveys- ja päihdepalveluista.Keskustelussa asiakas tai perhe voi käydä läpi sen hetkistä elämäntilannettaan sairastuneen omaisena

Ryhmätoiminta
Läheisen psyykkinen sairastuminen tai päihdeongelma on kriisi koko perheelle. Ryhmämme on mielenterveys- ja/tai päihdeomaisia varten (mm. vanhempien ryhmä, pitkäaikaisomaisten ryhmä, paikalliset verkkoryhmät)

Valtakunnalliset verkko- ja etäryhmät
FinFami-yhdistykset järjestävät erilaisia etänä tai verkossa toteutettavia vertaistukiryhmiä, verkkoluentoja ja muuta ryhmätoimintaa.

Pohjois-Karjalan yhden vanhemman perheet ry

Äidit irti synnytysmasennuksesta ÄIMÄ ry
Äidit irti synnytysmasennuksesta Äimä ry on valtakunnallinen, vapaaehtoisvoimin toimiva vertaistukijärjestö synnytyksen jälkeiseen masennukseen tai lapsivuodepsykoosiin sairastuneille äideille ja heidän perheilleen.

• Joensuun vertaistukiäidit
    Joensuussa toimii vapaaehtoisia vertaistukiäitejä, joiden kanssa voi keskustella kahden kesken omasta tilanteesta
  • Valtakunnallinen vertaistukipuhelin
    Äimä ry:n vertaistukipuhelin vastaa viikottain ympäri vuoden. Vertaistukipuhelimeen voi soittaa äiti, puoliso, perheenjäsen tai tietoa kaipaava.
  • Vertaistukichat
    Äimän ryhmächat toimii verkkovertaistukiryhmänä, jossa jokaisella kerralla on oma keskusteluteema

Muokattu viimeksi: 02.11.2022