Rasisminvastainen työ

Anti-racism actions

Rasismi on henkilön etniseen tai kansallisen alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen tai uskontoon liittyvää kiusaamista, syrjintää tai väkivaltaa

Joensuussa toimii rasisminvastainen työryhmä, jossa on jäseninä viranomaisia sekä järjestöjen edustajia. Työryhmän tehtävänä on puuttua tilanteisiin, joissa ihmiset kohtaavat rasismia ja syrjintää sekä tukea ihmisiä rasisminvastaisessa työssä.

Joensuun seudun rasismin vastaisen työryhmän sivua pitää yllä Jomoni. Siellä on myös  yhteydenottolomake, jos haluat kertoa rasistisista tai sellaiseksi epäilemistäsi tapahtumista.

Joensuun seudun monikulttuurisuusyhdistyksen (JoMoni) yhtenä tavoitteena on syrjinnän vähentäminen.

Rikoksien ilmoittaminen Poliisille. Netissä näkyvää rasismia ja vihapuhetta voi ilmoittaa nettilomakkeella.

Työsyrjintää koskevien tapausten viranomainen on Työsuojelupiiri.

Rikoksen uhreja auttaa Rikosuhripäivystys.

Myös moni kaupunki, kunta, seurakunta ja järjestö on mukana pohjoiskarjalaisessa työssä, jolla pyritään vähentämään rasismia ja vihapuhetta.

Working against racism

Racism comprises bullying, discrimination or violence in connection with ethnic or national origin, nationality, language or religion.

In Joensuu we have an anti-racist task group which is made up of authorities and representatives from various organizations. The mission of the task group is to deal with situations where people are confronted by racism and discrimination and tfo support people working against racism. The site of the working group is situated in JoMoni’s site.

Muokattu viimeksi: 06.06.2022