Kokemustoiminta ja asiakasraadit

Omaishoitajien asiakasraati

Omaishoitajien asiakasraatitoimintaa järjestää yhteistyössä Joensuun Seudun Omaishoitajat ry ja Siun soten omaishoito.
Lisätietoa: Merja Tanskanen, merja.tanskanen@jnss-omaishoitajat.fi

Siun soten mielenterveys- ja päihdetyön asiakasraati

Siun soten Mielenterveys- ja päihdetyön asiakasraati on yhteistyötä psykiatrian erikoissairaanhoidon ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakaslähtöiseksi kehittämiseksi. Asiakasraati on perustettu 2017. Asiakasraadin jäsenet ovat vapaaehtoisia, joilla on omakohtaista kokemusta mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaina tai omaisina. Mukana on myös järjestöjen sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä psykiatrian klinikan työntekijöitä ja kokemusasiantuntijoita.

Lisätietoa: Yty – maakunnallinen mielenterveystyön yhdistysyhteistyö

Siun soten kokemusasiantuntijat

Kokemusasiantuntijat ovat kokemusasiantuntijakoulutuksen saaneita henkilöitä, joilla on omakohtaisia kokemuksia sairaudesta, vammasta tai vaikeasta elämäntilanteesta. He tietävät, millaiset palvelut ovat auttaneet heitä ja ovat valmiita auttamaan muita samassa tilanteessa olevia.

Kokemusasiantuntijoita on käytettävissä seuraavissa sairauksissa tai palveluissa:

• diabetes
  • lastensuojelu
  • mielenterveys- ja päihdepalvelut
  • sydän- ja verisuonisairaudet
  • vammaispalvelut

Lisätietoa: Siun soten kokemusasiantuntijat

YHDISTYSTEN ORGANISOIMA KOKEMUSOSAAJA- JA ASIAKASRAATITOIMINTA

Työllisyyden kokemusosaajat

Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry on kouluttanut työllisyyden kokemusosaajia. Kokemusosaaja on henkilö, jolla on kokemusosaajan koulutus sekä kokemusta työttömyydestä ja työllisyyspalveluista. Kokemusosaaja on valmis kertomaan omaa tarinaansa ja jakamaan kokemuksiaan erilaisissa koulutus-, kehittämis-, tiedotus- ja vertaistukitilanteissa.
Lisätietoa: Työllisyyden kokemusosaajat

Työllisyyden asiakasraati

Työllisyyden asiakasraati Joensuussa on kehittämis-ja vaikuttamisryhmä, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa, kokemuksia ja mielipiteitä työllistymiseen liittyvistä asioista. Raati on jäsenilleen oiva mahdollisuus vaikuttaa, ehdottaa, antaa palauteta sekä ideoida yhdessä. Raatiin tullakseen tarvitsee olla vain omakohtaista kokemusta työttömyydestä elämän jossakin vaiheessa ja halua pohtia teemaa yhdessä. Asiakasraati  kokoontuu 4-5 kertaa vuodessa. Toimintaa organisoi Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry
Lisätietoa: Työllisyyden asiakasraati