YHTEISTYÖVERKOSTOJEN LUOMINEN

Verkostoituminen ei ole vaikeaa! Kannattaa lähteä mukaan koulutuksiin, tapahtumiin ja seminaareihin. Siellä voit esitellä itsesi mahdollisimman monelle ihmiselle sekä antaa ja pyytää mahdollisimman monia käyntikortteja. Seasta löytyy taatusti joku, jolla on sinulle hyödyllisiä vinkkejä ja toisaalta joku, jota sinä voit auttaa kertomalla kokemuksistasi,

Valmiit verkostot

Valmiitakin yhteistyöverkostoja on, kuten esimerkiksi vapaaehtoistoiminnan koordinaattorien VALIKKO-verkosto. Niihin kannattaa ehdottomasti liittyä. Monille paikkakunnille on perustettu alueellisia järjestöjen yhteistyöverkostoja; esimerkiksi Espoossa toimii EJY ry. Jos sellaista ei vielä ole omalla alueellasi, voit olla pioneeri: tee luettelo alueen järjestöistä ja lähetä kutsu yhteiseen verkostoitumistapaamiseen.

Yhteistyö päättäjien kanssa

Yhteistyötä kannattaa tehdä myös poliitikkojen ja virkamiesten kanssa. Kun tulee tarve vaikuttaa asioihin, on kullanarvoista, että sinulla on virastossa tai kunnanhallituksessa jo joku, joka luottaa sinuun ja tietää sinun olevan oikealla asialla.

Yhteystietojen hallinnointi

Sitä mukaa kun yhteistyökumppaneita tulee, nämä kannattaa koota yhteystietolistaksi, johon merkitset myös missä asiassa kenenkin kanssa on oltu yhteistyössä. Tämä helpottaa yhteistyötä myös jatkossa. Erityisesti tilanteessa, jossa henkilö vaihtuu, on tärkeää, että yhteistyökuvioista on olemassa tietoa helposti hyödynnettävässä muodossa.

• Kumppanuuskäsikirja (pdf, socom.fi)
    MontEri-hankkeen Kumppanuuskäsikirjaan on koottu perustietoa siitä, mitä kumppanuudella oikeastaan tarkoitetaan, minkälaisen prosessin kautta sitä voidaan rakentaa, mitkä elementit siinä ovat keskeisiä ja miksi tässä ajassa kumppanuudesta on tärkeä puhua.
  • Kumppanuuden käsikirjasto -sivusto (maaseutupolitiikka.fi)
    Kansalaistoiminnan verkosto Kumppanuuden käsikirjasto -sivuilta löydät tietoa, miten julkinen sektori, yhdistykset sekä yksityinen sektori voivat eri tavoin toimia kumppaneina esimerkiksi hyvinvoinnin, palvelujen, paikallisen elinvoiman, demokratian ja työllisyyden parantamiseksi.
  • Ryhmistä verkostoiksi ja verkoston toiminta laadukkaaksi (pdf, alli.fi)
    Allianssin koordinoima Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke toimi kolmessa kunnassa. Näissä kunnissa löydetyt oivallukset, kehittämisen paikat ja opit on koottu tähän julkaisuun vinkeiksi ja tueksi muiden kuntien toimijoiden käyttöön.

Muokattu viimeksi: 16.08.2022