YHDISTYKSEN VIESTINTÄ JA MARKKINOINTI

Miten saada viesti esille, jäsenkirjeestä houkutteleva, oma ääni kuuluville sosiaalisessa mediassa. Viestintään liittyy paljon haasteellisia kohtia joissa kokemusten ja vinkkien jakaminen kannattaa. Viestinnän tueksi ja avuksi kannattaa ottaa myös digitaaliset työkalut haltuun!

VIESTINTÄOPPAITA

Viestintäopas yhdistysten arkeen
Tarvitsetko vinkkejä nykyaikaiseen yhdistysviestintään tai vaikkapa viestintäsuunnitelmaan tekoon?

Kylä tiedottaa omille ja vieraille – MSL:n Viestintäopas kylille
Oppaassa annetaan käytännöllisiä vinkkejä kylien sisäiseen ja ulkoiseen  perusviestintään eri välineissä ja erilaisten kohderyhmien kanssa. Hyvä viestinnän perusopas myös yhdistyksille.

Urheiluseuran viestintäopas
Valon viestintäoppaaseen on koottu konkreettisia, seuran arkea helpottavia vinkkejä. Opas on kirjoitettu urheiluseurojen näkökulmasta, mutta monet vinkit ja neuvot soveltuvat hyvin myös hyvin esimerkiksi lajiliitoille ja muille järjestöille.

Seuraviestinnän opas
Suomen Palloliiton opas, jossa viestinnän perusasioita muillekin kuin urheiluseuroille

Opas viestijälle – vinkkejä vaikuttavaan viestintään
SDP:n julkaisema opas, jossa käytännöllisiä viestintään liittyviä vinkkejä ja ohjeita myös muille yhdistyksille.

Järjestötoiminnan käsikirja – Viestintä
Kansallisen Sivistysliiton järjestötoiminnan käsikirjassa perustietoa viestinnän suunnittelun ja toteuttamisen tueksi.

Yhdistysten pieni viestintäopas (2014)
Vanhempi viestintäopas yhdistysviestintään.

Viestintäopas nuorisoalan ehkäisevää päihdetyötä tekeville
Preventiimin tiivis viestintäopas ja työkalu nuorten parissa ehkäisevää päihdetyötä tekeville.

Viesti ja vaikuta – vaikuttavuustehtäväkirja
Keskisuomenmaaseutu.fi-sivustolta löytyvä hyödyllinen opas

Omainen esiin – Ohjeita omaisyhdistysten viestintään
Omaisyhdistysten viestintäopas on tarkoitettu pienten yhdistysten käyttöön. Tavoitteena on, että opas ohjeistaa siinä, minkälaiseen viestintään kannattaa keskittyä, jos henkilöstöresurssit ja budjetti ovat tiukassa. Lisäksi oppaasta saa uusia ideoita ja tukea viestinnän toteuttamiseen omassa yhdistyksessä. Oppaan vinkit soveltuvat hyvin myös muiden alojen yhdistyksille

Tuumasta tavoitteeseen -kampanjaopas
Kampanjaoppaassa kuvataan, miten kampanjan suunnittelu, toteutus ja viestintä voidaan toteuttaa pienillä resursseilla, taloudellisesti tehokkaasti. Oppaasta löydät käytännön vinkkejä sosiaalisessa mediassa tehtävään kampanjatyöhön  ja myös erilaisia kampanjatapahtumien järjestämisen tapoja esitellään oppaassa monipuolisesti. KSL:n ja Vasemmistoliiton oppaan vinkkejä voi hyödyntää erilaisten yhdistysten vaikuttamistyön tukena.

MEDIAVIESTINTÄ

Onnistu tiedotustilaisuuden järjestämisessä!-opas
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun  opas,  jossa hyviä yleisvinkkejä tiedotustilaisuuksien järjestämiseen myös muillekin.

Kirjoittajan ABC-kortti: Tiedote
Kirjoittajan ABC:n ohjeita tiedotteiden laadintaan.

Tehokas mediaviestintä – Kokosimme 10 vinkkiä -Communice

KOOSTETTUJA VINKKEJÄ VIESTINTÄÄN

Välitä viestiä!
Suomen ev.lut kirkon verkko-opas viestinnästä, jolle koottu kattavasti viestintään liittyviä asioita.

Eväitä järjestöviestintään
Dia-esitys Moniheli-verkoston viestinnän kehittämisestä. Runsaasti vinkkejä ja ohjeita myös muiden yhdistysten viestinnän suunnitteluun ja kehittämisen tueksi

A-kiltojen viestinnän työkalupakki
A-kiltojen liiton kokoama käytännönläheinen viestinnän opas, josta apua myös muille yhdistyksille

Viestintää kaikille – Saavutettavan viestinnän opas
Oppaan tarkoituksena on auttaa toteuttamaan organisaation perusviestintää saavutettavasti. Opas on suunnattu erityisesti kulttuuriorganisaatioille, mutta sisältää muillekin toimijoille hyvin soveltuvia ohjeita mm. viestinnän ulkoasun suunnitteluun, saavutettavuustietojen antamiseen, symbolien käyttöön sekä selkeään kieleen. Viestintää kaikille -opas on tuotettu Kulttuuria kaikille -palvelussa

Viestinnän saavutettavuuden tarkistuslista
Kulttuuria kaikille -palvelun koostama  tarkistuslista työkaluksi viestinnän saavutettavuuden kartoittamiseen.

Vinkkejä selkeään tekstiin
VETY-hanke on koonnut ohjeet, joiden avulla voit kirjoittaa tekstiä, jota on helpompi ymmärtää. Koottuja pikavinkkejä, miten voit kirjoittaa selkeämpää tekstiä.

Viestinnän palvelumuotoilu 3-osainen podcast – Kaiku viestintätoimisto

Täydellisen tiedotteen jäljillä – Kaiku viestintätoimisto

VIESTINNÄN KEHITTÄMINEN JA TEHOSTAMINEN

Tehokkaan järjestöviestinnän ABC Piritta Seppälä , Sosiaalisen median kouluttaja,Viestintä-Piritta
Vaikuttavaa viestintää – Emma ja Elias -ohjelman viestintäpäivä 29.9.2014,  Heidi Korva,Viestinnän konsultti, suunnittelija ja tekijä
Vaikuttavaa viestintää  – Nuori Suomi -iltapäivässä pidetty alustus (Reetta Koski) vaikuttavasta viestinnästä (Reetta Koski)
Järjestömarkkinointi ja kampanjat järjestöissä Piritta Seppälä/Viestintä Piritta
Vaikuta varmasti esitysgrafiikalla – Outi Lammin kooste siitä, mitä hyvä ottaa huomioon kun valmistelee esimerkiksi powerpointesitystä.

BLOGIKIRJOITUKSET JA ARTIKKELIT

Kuinka teet tekstistäsi selkeän ja lukijallesi hyödyllisen? Ota avuksi neljän jalan muistisääntö – Kaiku-viestintätoimisto
Miksi viestinnän kiinnostavuus­muotoilu on nyt tärkeämpää kuin koskaan? – Kaiku-viestintätoimisto

Muokattu viimeksi: 25.05.2022